توجه بسیار مهم:

این آموزش برای کنسول‌های جیتگ شده (RGH–JTAG) قابل استفاده بوده و بر روی دستگاه های فقط کپی خور عادی یا اورجینال خور کارایی ندارد.

محتوای موجود در این مقاله به ترتیب زیر هستند:

احتمالا تابحال با بازی‌هایی برخورد کرده‌اید که نسخه‌ی فیزیکی بر روی دیسک نداشته و تنها در شبکه‌ی ایکس باکس لایو عرضه شده‌اند. بازی‌هایی که دیسک فیزیکی ندارند و فقط بصورت دیجیتال قابل خرید هستند. در شرایطی که کنسول ایکس باکس 360 جیتگ می‌شود، امکان اتصال به شبکه‌ی ایکس باکس لایو بطور معمول از بین خواهد رفت! سوالی که اینجا پیش می‌آید در این رابطه است که آیا باز هم می‌شود در این شرایط از بازی‌های آرکید استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال قطعی و سرراست است؛ بله! ایکس باکس 360 جیتگ بجز اتصال به شبکه‌ی Xbox Live هیچ محدودیت دیگری نخواهد داشت. از استفاده از دیسک با ریجن‌هایی بجز ریجن اصلی گرفته تا نصب بازی آرکید و DLC و اجرای بازی از روی هارد بدون نیاز به دیسک و ماد و ... در ادامه با یکی از ویژگی‌های ایکس باکس جیتگ یعنی اجرای بازی‌های آرکید آشنا خواهیم شد و نحوه‌ی انتقال بازی‌های آرکید به روی هارد را آموزش خواهیم داد. 

نکته:

با توجه به کارایی بسیار زیاد هارد دیسک بر روی دستگاه جیتگ، فرض بر‌این است که تمام کنسول‌های Xbox 360 که جیتگ یا RGH شده‌اند به هارد مجهز شده باشند. درست است که کارایی هارد اکسترنال و فلش مموری بجز بحث سرعت در 90 درصد موارد مشابه با هارد کنسول است اما به این مهم توجه کنید که برخی نرم افزارهای نوشته شده برای کنسول‌های جیتگ، تنها هارد دستگاه را بعنوان حافظه شناسایی کرده و تنها امکان ایجاد، تغییر و تبدیل محتوای موجود بر روی هارد دستگاه را دارند. اجباری برای خرید هارد وجود ندارد اما بودن هارد ویژگی بسیار خوبی است که ارزش خرید آن را بالا می‌برد. با توجه به اینکه ایکس باکس بعد از جیتگ شدن هیچ محدودیتی در ظرفیت هارد ندارد (البته توصیه می‌شود که حداکثر از هارد 1 ترابایت استفاده کنید) حق انتخاب را برای کاربران بالا برده است. پس اگر تابحال به فکر خرید هارد برای دستگاه جیتگتان نبوده‌اید، وقت آن رسیده تا در این رابطه تجدید نظر نمایید. در مقاله‌ی مربوط به XEX Menu مبحثی را به ساختار هارد و پوشه‌بندی آن اختصاص دادیم. اینکه هر محتوا اعم از فایل ذخیره، فایل نصبی، DLC، تایتل آپدیت، آواتار آیتم و مواردی از این قبیل به چه صورت در هارد دستگاه دسته بندی می‌شوند. (اگر این بخش را فراموش کرده‌اید به مقاله‌ی راهنمای Xex Menu مراجعه نمایید) در نصب بازی‌های آرکید و البته DLCها هم این ساختار پوشه‌ای بسیار حائز اهمیت است. چنانچه فایل مورد نظر را در پوشه‌ای اشتباه بریزید، امکان شناسایی بازی در داشبرد کنسول وجود نداشته و طبعا امکان استفاده از بازی هم وجود ندارد.

نکته 2:

در این آموزش از فلش مموری برای انتقال محتوا به هارد داخلی دستگاه استفاده می‌کنیم. همانطور که گفته شد، امکان استفاده‌ی مستقیم از فلش مموری برای اجرای بازی هم وجود دارد اما سرعت نسبتا پایین‌تر نسبت به هارد و عدم شناسایی توسط نرم‌اقزارهایی که ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز پیدا کنیم باعث می‌شود تا محتوا را به هارد داخلی منتقل نماییم. ترجیح بر این است که از فلش مموری با حداقل فضای 8 گیگابایت استفاده کنید و بر روی حافظه‌ی فلش، محتوای دیگری وجود نداشته باشد. 

گام اول: آماده سازی فلش مموری برای استفاده بر روی Xbox 360 (ایکس باکس 360)

ابتدا فلش مموری را فرمت می‌کنیم تا بین فایل‌های موجود بر روی فلش دچار اشتباه نشویم. بهتر است فلش را با کامپیوتر یا لپ تاپ به فرمت Fat32 فرمت کنیم. بعد از فرمت کردن فلش، آن را به ایکس باکس متصل می‌کنیم.

بر روی دستگاه از منوی Settings وارد منوی System شده و سپس وارد منوی Storage می‌شویم. (این آموزش بر روی ایکس باکس 360 جیتگ شده با ورژن فری بوت-داشبرد 2.0.17599 انجام شده است. تقریبا بر روی تمام داشبردهای سری 2.0.17xxx شکل سیستم عامل و موقعیت منوها به همین ترتیب خواهند بود.) در منوی Storage باید فلش مموری توسط دستگاه شناسایی شده و ظرفیت خالی آن توسط سیستم نمایش داده شده باشد. (مشابه با تصویر زیر)

نمایش حجم فلش مموری در بخش استوریج ایکس باکس 360

حالا باید با کپی کردن یک فایل از حافظه‌ی داخلی دستگاه بر روی فلش مموری، ساختار پوشه‌ای مورد نیاز را توسط دستگاه ایجاد کنیم. اینکه چه محتوایی را به روی فلش منتقل کنید کاملا به شما مربوط می‌شود اما پیشنهاد می‌کنیم که یک فایل ذخیره‌ی بازی را به فلش منتقل کنید. در این حالت به فایل اصلی آسیبی نرسیده و یک کپی از روی فایل اصلی می‌توان تهیه کرد. پس برای انتقال محتوا وارد هارد درایو یا مموری داخلی دستگاه شده و سپس از منوی Games and Apps وارد یکی از بازی‌های موجود در این بخش بشوید. طبیعتا باید گیمی را انتخاب کنید که داخل آن سیو از بازی مورد نظر ذخیره دارید. 

انتقال سیو بازی از هارد یا مموری داخل به فلش مموری

توجه بفرمایید که تنها قادر به انتقال یا کپی کردن سیوهایی خواهید بود که با پروفایلی که در حال حاضر با آن ساین این (Sign In) کرده‌اید ذخیره شده اند. به بخش Owner توجه نمایید. گزینه ی Copy را انتخاب کرده و در پنجره‌ی بعدی، فلش مموری را انتخاب کنید و اجازه بدهید تا عملیات انتقال انجام شود. حالا دستگاه را خاموش کرده، فلش مموری را از دستگاه جدا کرده و به کامپیوتر وصل کنید.

داخل فلش مموری پوشه ای با نام Content ایجاد شده است. اگر این پوشه را مشاهده نمی‌کنید احتمالا بصورت مخفی بر روی فلش ذخیره شده است. برای نمایش فایل‌های مخفی در ویندوز گوگل کنید. داخل پوشه‌ی Content پوشه‌ی دیگری قرار داشته که با 16 عدد صفر نام‌گذاری شده است. این پوشه، محل ذخیره‌سازی تمام محتوا بجز پروفایل‌ در حافظه‌ی ایکس باکس 360 است. ساختار پوشه‌ای شما به این شکل خواهد بود:

J:Content

عبارت J مربوط به نامگذاری پارتیشن‌ فلش مموری توسط ویندوز است و ممکن است در سیستم شما با توجه به تعداد پارتیشن‌ها متفاوت باشد. داخل فلش مموری پوشه‌ی Content و داخل پوشه‌ی کانتنت پوشه‌ای با نام 16 عدد صفر قرار دارد. ما وارد این پوشه‌ی دوم (پوشه با نام 16 عدد صفر) می‌شویم.

بازی‌های آرکید که از ویجی بازار خریداری و دانلود نموده‌اید، معمولا بصورت فشرده هستند. ابتدا بعد از دانلود، بازی را از حالت فشرده خارج کنید. برای این منظور می‌توانید از نرم‌افزار WinRAR استفاده کنید. داخل پوشه‌ی بازی، پوشه‌ای وجود دارد که با 8 کاراکتر نام‌گذاری شده است. بعنوان مثال در این آموزش بازی EXIT مورد استفاده قرار گرفته است. پوشه‌ی مربوط به بازی EXIT بصورت :

584108A7

نام‌گذاری شده است. این نام به مدیا آی دی بازی مربوط بوده و برای هر بازی، منحصر بفرد و یکتاست. تغییر در نام پوشه باعث می‌شود تا بازی توسط کنسول شناسایی نشود پس حتما به این موضوع توجه بفرمایید. داخل پوشه‌ی بازی، پوشه‌ی دیگری به شکل زیر قرار گرفته است:

000D0000

دیتای تمام بازی‌های آرکید داخل این پوشه از زیر پوشه‌ی اصلی قرار می‌گیرند. در مطلب مربوط به Xex Menu توضیح دادیم که این پوشه‌های زیرین هرکدام کاربری خاص خودشان را دارند. در ادامه به نقل از مطلب Xex Menu ساختار پوشه‌ها را بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما مطلب Xex Menu را مطالعه بفرمایید. 

XEX MENU V1.1

در مقاله‌ی آموزشی Xex Menu گفتیم که:

کلا پوشه هائی که ممکن است با آنها رو به رو شوید موارد زیر هستند :

00090000

00004000

00007000

000B0000

00000002

00020000

00030000

000D0000

 

00090000 :

 این پوشه محتویات ویدیویی را در خود ذخیره دارد. فایل های مربوط به تریلر بازی هائی که از محیط ایکس باکس لایو دانلود می‌شوند و یا فایل های ویدیویی که در داخل بازی از شما تهیه می‌شوند (مانند فیلم های گرفته شده توسط کینکت) داخل این پوشه از ساختار بازی ذخیره می‌شوند .

00004000 :

این پوشه شامل محتوای نصب شده ی یک بازی بر روی هارد یا حافظه ی جانبی دستگاه است. به بیان دیگر زمانی که شما یک بازی را بر روی هاردتان نصب می‌کنید این محتوا داخل این پوشه بارگذاری می‌شوند .

00007000 :

محتوای داخل این پوشه مربوط به بازی هائی هستند که Games on demand نام دارند. بازی هایی که با ISO2God به Games on demand تبدیل می‌شنود از پوشه ی 00004000 به 00007000 منتقل میشوند.

000B0000

 موارد موجود در این پوشه Tu های بازی مورد نظر هستند. فلسفه ی استفاده از Tu در مقالات قبلی شرح داده شد. برای استفاده از DLC های عرضه شده برای یک بازی باید حتما Tu مربوط به آن DLC را نیز نصب کنید . البته برخی از بازی ها بدون نیاز به Tu قابلیت اجرای DLC را دارند. برای این دسته از بازی ها در زمان عرضه، DLC مورد نظر پیش بینی شده و در ساختار دیسک بازی فایل های مورد نیاز برای اجرای DLC موجود است. تایتل آپدیت برخی دیگر از بازی‌ها هم در پوشه‌ی کش هارد دیسک ذخیره می‌شوند.

00000002 :

تمامی DLC های بازی ها در این پوشه ذخیره می‌شوند. به عبارت دیگر تمامی Add-on های بازی ها در این پوشه وجود دارند و یا باید در این پوشه بارگذاری شوند. (به این پوشه توجه نمایید. در آینده به آن نیاز خواهیم داشت)

00020000 :

محتویات این پوشه Gamer picture ها هستند.

00030000 :

در این پوشه Themeها ذخیره می‌شوند.

000D0000 و یا 00080000 :

 این دو پوشه که پوشه‌ی اول در داشبردهای سری 12 و قبل از آن موجود بود و پوشه‌ی دوم که در داشبردهای سری 13 به بعد مورد استفاده قرار گرفت دموهای قابل بازی را شامل می‌شوند. به بیان ساده تر Playable Demo ها در این پوشه بارگذاری می‌شوند. علاوه بر Playable demo ها بازی های آرکید نیز در این پوشه ( 0000D000 ) قرار می‌گیرند.

گام دوم: انتقال فایل‌های دانلود شده‌ی بازی آرکید به فلش مموری

بعد از خارج کردن فایل دانلودی بازی از حالت فشرده، حالا باید پوشه ی بازی‌ را به فلش مموری منتقل کنید. توجه داشته باشید که پوشه‌ی بازی که با نامی 8 کاراکتری لیست شده است باید منتقل شود. یعنی بعد از خارج کردن بازی از حالت فشرده ممکن است با پوشه‌ای همنام بازی مثلا پوشه‌ی EXIT مواجه بشوید. این پوشه را منتقل نکنید! وارد این پوشه شده و پوشه‌ای که نامی 8 کاراکتری دارد (برای مثال نام پوشه ی بازی EXIT به این شکل است، 584108A7) را کپی کرده و داخل پوشه‌ای با نام 16 عدد صفر داخل فلش مموری Paste کنید.

پوشه‌بندی ما برای بازی EXIT در داخل فلش مموری به این شکل خواهد بود:

J:Content->0000000000000000->584108A7->000D0000

که درون پوشه ی 000D0000 فایل مربوط به بازی گنجانده شده است. حالا فلش مموری را از کامپیوتر جدا کرده و به ایکس باکس متصل کنید. از قسمت Setting مجدد به بخش Storage بروید و چک کنید که بازی مورد نظر در فلش مموری در قسمت Games and Apps بدون خطا نمایش داده شود. همانطور که مشاهده می‌کنید بازی Exit بر روی فلش مموری بدون مشکل منتقل شده است.

در این قسمت هم می‌توانید بازی را از روی فلش مشابه با انتقال فایل ذخیره‌ی بازی که در همین مطلب انجام دادید ولی معکوس به هارد دستگاه منتقل نموده و سپس اجرا کنید و هم می‌توانید مستقیم بازی را از روی فلش مموری اجرا نمایید. در هر دو صورت برای اجرای بازی به منوی Games از منوهای اصلی Xbox 360 مراجعه نموده و از قسمت My Games وارد بخش بازی‌ها بشوید. با کلیک بر روی نام بازی، می‌توانید آن را اجرا کنید.